21-01-2025

De impact van veranderende btw-tarieven binnen de EU op e-commercebedrijven

Iedere lidstaat bepaalt – binnen bepaalde grenzen – de hoogte van de btw-tarieven en de prestaties die onder één of meer verlaagde btw-tarieven vallen. Zowel de tarieven als de reikwijdte van deze tarieven wijzigen regelmatig. Die wijzigingen vormen een uitdaging voor e-commercebedrijven. Zij moeten immers op de hoogte zijn van deze wijzigingen en deze wijzigingen ook tijdig hebben geïmplementeerd om te kunnen voldoen aan de btw-verplichtingen in de verschillende EU-lidstaten. In deze bijdrage wordt ingegaan op de impact van wijzigingen in de btw-tarieven.

In Slowakije is per 1 januari 2025 het standaardtarief verhoogd van 20% naar 23%. Dit brengt aanzienlijke gevolgen met zich mee voor bedrijven die actief zijn op de Slowaakse markt. In Nederland is vanaf 1 januari 2025 alle diervoeding belast tegen het hoge btw-tarief van 21%. Zomaar twee voorbeelden van recente btw-tariefswijzigingen in de EU. Deze tariefswijzigingen hebben directe gevolgen voor de prijsstelling en marges van bedrijven. Het zijn voorbeelden die laten zien hoe nationale btw-wijzigingen consequenties hebben voor de verkoop van een bepaald product in een bepaalde EU-lidstaat. De hoogte en de reikwijdte van de btw-tarieven kunnen per EU-lidstaat verschillen en vereisen een grondige monitoring.

De hiervoor gegeven voorbeelden illustreren de noodzaak voor e-commercebedrijven die in de EU actief zijn om continu op de hoogte te blijven van btw-tariefsontwikkelingen. Dit is niet slechts een administratieve aangelegenheid, maar een strategische vereiste voor bedrijven die hun btw-verplichtingen correct willen nakomen en operationele risico’s willen beperken. Voor ondernemingen die gebruikmaken van het One-Stop Shop (OSS)-systeem, biedt dit platform een efficiënte manier om grensoverschrijdende btw-afdrachten te centraliseren. Ook bij het toepassen van deze regeling blijft het echter cruciaal om in de OSS-aangifte de juiste btw-tarieven per EU-lidstaat nauwkeurig te hanteren en bij te houden. Een onjuiste tariefstoepassing kan leiden tot onder- of overbetaling van btw. Dergelijke fouten brengen niet alleen financiële risico’s met zich mee, zoals naheffingen, boetes en rente, maar kunnen ook een negatieve impact hebben op de reputatie van de onderneming.

Het niet tijdig anticiperen op deze tariefswijzigingen kan aanzienlijke risico’s opleveren. Voor e-commercebedrijven betekent dit dat niet alleen prijzen mogelijk moeten worden herzien, maar ook interne systemen en administratieve processen op orde moeten worden gebracht. De gevolgen van nalatigheid op dit gebied reiken verder dan enkel financiële sancties. Het kan namelijk ook de klantrelatie onder druk zetten (lees: bij prijzen waarbij uitgegaan is van een te hoog btw-percentage hebben klanten te veel betaald voor het product) en de concurrentiepositie ondermijnen (lees: bij prijzen waarbij is uitgegaan van een te laag btw-percentage kan een e-commercebedrijf de extra btw niet verhalen op de klant, maar moet het die btw uit eigen zak betalen).

Kortom, het bijhouden van de ontwikkelingen van de btw-tarieven binnen de EU is voor e-commercebedrijven geen keuze. Het is een noodzakelijke investering in compliance en risicobeheer. Alleen door proactief in te spelen op wijzigingen in tarieven en classificaties kunnen e-commercebedrijven hun btw-verplichtingen correct nakomen en hun bedrijfsvoering toekomstbestendig maken.

Vanzelfsprekend houden de btw-specialisten van BTW-INSTITUUT de btw-tariefsontwikkelingen in de EU goed in de gaten. Hebt u vragen over de juiste tariefstoepassing in één of meerdere EU-lidstaten? Wij helpen u graag! Neem contact op met Paula Posthumus op het mailadres paula@vatinstitute.com of het telefoonnummer 078 – 622 54 52.

Dit artikel delen:

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer

Sluiten