23 december 2014Nieuw besluit administratieve en facturingsverplichtingen btw

De staatssecretaris heeft een nieuw besluit gepubliceerd over de administratieve en factureringsverplichtingen in de btw. In dit besluit staat het beleid omtrent de inrichting van de administratie en het uitreiken van facturen. De belangrijkste inhoudelijke en redactionele wijzigingen zijn:

  • de bijzondere regeling voor facturering op verzoek voor detailhandelaren en uitgevers geldt niet als zij weten of in redelijkheid moeten weten dat hun afnemers ondernemer zijn;
  • bij herziening van ten onrechte of te veel berekende btw is herstel van de onjuiste factuur op zodanige wijze dat de btw aan de afnemer wordt vergoed alleen vereist indien zonder die vergoeding sprake is van ongerechtvaardigde verrijking bij de opsteller van de factuur
  • verduidelijking dat een verzoek om herziening van ten onrechte of te veel berekende btw als bezwaargrond tegen de verschuldigdheid van deze btw wordt aangemerkt. Daarbij wordt duidelijk gemaakt binnen welke termijn de herziening van te veel of ten onrechte in rekening gebrachte btw moet plaatsvinden. Hierover bestond in de praktijk onduidelijkheid;
  • verduidelijking dat de exploitant van een webwinkel voor de toepassing van het kasstelsel als een winkelier geldt;
  • verduidelijking dat onder voorwaarde goedgekeurd wordt dat ondernemers hun ‘Opgaaf ICP’ over dezelfde periode als hun jaaraangifte in kunnen dienen. Als nieuwe voorwaarde is opgenomen dat er geen aanwijzing en geen gevaar van btw-fraude mag zijn.

Zie voor dit besluit en meer informatie over de administratieve en factureringsverplichtingen 14.

Meer weten over wat we u kunnen bieden?

De btw-specialisten helpen u graag verder.

Bel ons op of vul ons contactformulier in.

neem contact op